Home   Αρθρογραφία   Το σχολείο άρχισε!

Το σχολείο άρχισε!

Ντερμπεντέρη Ελευθερία
Ψυχολόγος- Ειδική Παιδαγωγός (MSc)

Το σχολείο άρχισε…! Δυο λέξεις που θα ακούν τα παιδιά και οι γονείς συχνά είναι «πρόγραμμα» και «οργάνωση». Αυτές όμως είναι και οι λέξεις «κλειδιά» για μια καλή και δημιουργκή σχολική χρονιά.

Η ύπαρξη οργάνωσης – προγράμματος στην καθημερινή ζωή του παιδιού τού παρέχει  ασφάλεια και μειώνει το άγχος και την ένταση στη ζωή του αλλά και στη ζωή των γονέων του. Με τη συνεχή τήρηση του προγράμματος το παιδί δημιουργεί ένα οργανόγραμμα της ημέρας του και της μελέτης του . Έτσι γίνεται πιο υπεύθυνο και συγκρατημένο σε τυχόν παρεκτροπές από φίλους ή από την τηλεόραση (γιατί ξέρει τι έχει να διεκπαιρεώσει κατά τη διάρκεια της ημέρας του). Επιπλέον οι γονείς λόγω της αγωνίας τους για το διάβασμα των παιδιών τους αλλά και λόγω του συνδρόμου  της βαθμοθηρίας που τους καταδιώκει , γίνονται αυτοί «μαθητές» , με αποτέλεσμα το παιδί να μην αναλαμβάνει κάτι που το αφορά και μπορεί να το γεμίσει αυτοπεποίθηση και να το κάνει ανεξάρτητο.

Επομένως, πρέπει να ξεκαθαριστούν από την αρχή οι ρόλοι δασκάλου – μαθητή – γονέα και να αναπτυχθουν – με τη συνεργασία και των τριών – στρατηγικές οργάνωσης της μελέτης του μαθητή.

Ένα πρώτο βήμα θα ήταν να δημιουργήσουμε με τα παιδιά εκτός  από το σχολικό πρόγραμμα – που είναι πολύ βασικό- κι ένα πρόγραμμα μελέτης. Να γράφει ο μαθητής τη σειρά των μαθημάτων (ξεκινάμε από τα δύσκολα) αλλά και των διαλλειμάτων που είναι βασικά να γίνονται με βάση χρονικά όρια και βέβαια ποτέ μπροστά από την τηλεόραση ή τον υπολογιστή γιατί χάνουμε τον χρόνο! Ένα ρολόι θα βοηθούσε να συνειδητοποιεί ο μαθητής την ώρα που χρειάζεται για να ολοκληρώσει ένα μάθημα αλλά και πόση ώρα περνάει χαζεύοντας. Καλό θα ήταν ο μαθητής πριν ξεκινήσει το διάβασμα να αφιερώνει λίγη ώρα στο να μελετάει το γενικό πλαίσιο του μαθήματος (τίτλος, ημερομηνίες, πλαγιότιτλους) ώστε να μπορεί να ανακαλεί εύκολα αν όχι λεπτομέρειες, τουλάχιστον την ουσία. Μπορεί επίσης να κρατάει σημειώσεις κατά τη διάρκεια της μελέτης ή να μιλάει δυνατά ή να δημιουργεί σχεδιαγράμματα ώστε να μπορούν πιο εύκολα να απομνημονεύονται κάποιες λεπτομέρειες.  Παράλληλα πρέπει να λάβουμε υπόψη τους εξωτερικούς παράγοντες που επηρεάζουν τη μελέτη ενός μαθητη όπως είναι ένας καθαρός και ήσυχος χώρος, η σωστή στάση του σώματος, η τήρηση βιορυθμών (αρκετός βραδινός ύπνος, χωρίς ξενύχτια κλπ),  η αποφυγή ουσιών και η ισορροπημένη διατροφή. Καλό θα ήταν επίσης να υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα πάνω στο γραφείο και όχι ό,τι άλλο μπορεί να του αποσπάσει την προσοχή.

Τέλος, υπάρχουν και κάποιοι άλλοι σημαντικοί παράγοντες –εσωτερικοί- για τους οποίους θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο γονείς και εκπαιδευτικοί. Σεβασμός στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα του μαθητή, τα κίνητρα και τους στόχους του οδηγεί από την μια σε ακόμα πιο αποτελεσματικό διάβασμα και από την άλλη στη μελλοντική εξέλιξη του παιδιού. Πιο πρακτικά, γονείς που ξέρουν ποια μαθήματα αρέσουν στα παιδιά τους μπορούν με διάφορες ασκήσεις (σε μορφή παιχνιδιού κατά προτίμηση) να ενισχύσουν και να σταθεροποιήσουν αυτή την κλίση. Σε αντίθετη περίπτωση όμως οι γονείς μπορεί να πιέσουν υπερβολικά τα παιδιά τους για μαθήματα που δεν τους αρέσουν και να τα οδηγήσουν σε επαναλαμβανόμενες αποτυχίες, αίσθημα ανικανότητας και τελικά παραίτηση. Εδώ είναι που θα χρειαστεί η βοήθεια ενός ειδικού για να μπορέσει να σπάσει τον φαύλο κύκλο των αποτυχιών πριν παγιωθούν.

Πειραματιζόμενος λοιπόν  ο μαθητής με διάφορους τρόπους μελέτης θα κατανοήσει το προσωπικό του μαθησιακό στιλ. Έτσι θα εξυπηρετήσει το στόχο του και θα αξιοποιήσει τις δυνατότητές του στο μέγιστο βαθμό.